Eduwiek
Algemeen
Het gebouw Eduwiek is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen meerdere gebruikers waarmee een zeer breed aanbod is ontstaan voor kinderen om op hun eigen niveau onderwijs te kunnen volgen. Het samenwerkingsverband bestaat uit de partners Roelof van Echten College, het Regionaal Expertisecentrum Noord-Nederland RENN4, Ambiq, Onderwijscentrum De Twijn en Stichting Legato.
Het gebouw is voorzien van vele praktijkruimtes waaronder een houtwerkplaats, metaalwerkplaats, kooklokalen, praktijklokalen verpleging en verzorging, etc.
Werkzaamheden
De werkzaamheden bestonden uit het gehele traject van schetsontwerp tot en met oplevering en nazorg. In de voorontwerpfase zijn studies verricht naar een optimale klimaatbeheersing in het gebouw in combinatie met een duurzame opwekking. Hierbij zijn diverse klimaatconcepten in kaart gebracht en met elkaar vergeleken op comfort, investering, duurzaamheid en onderhoud. Het concept dat gemiddeld het best presteert op deze items is verder uitgewerkt. Het eindproduct van de ontwerpfase is vastgelegd in bestekken en tekening die in de markt zijn gezet voor prijsvorming.
Na gunning is de realisatiefase door ons begeleid tot en met oplevering en nazorg.
Algemeen
Het gebouw Eduwiek is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen meerdere gebruikers waarmee een zeer breed aanbod is ontstaan voor kinderen om op hun eigen niveau onderwijs te kunnen volgen. Het samenwerkingsverband bestaat uit de partners Roelof van Echten College, het Regionaal Expertisecentrum Noord-Nederland RENN4, Ambiq, Onderwijscentrum De Twijn en Stichting Legato.
Het gebouw is voorzien van vele praktijkruimtes waaronder een houtwerkplaats, metaalwerkplaats, kooklokalen, praktijklokalen verpleging en verzorging, etc.
Werkzaamheden
De werkzaamheden bestonden uit het gehele traject van schetsontwerp tot en met oplevering en nazorg. In de voorontwerpfase zijn studies verricht naar een optimale klimaatbeheersing in het gebouw in combinatie met een duurzame opwekking. Hierbij zijn diverse klimaatconcepten in kaart gebracht en met elkaar vergeleken op comfort, investering, duurzaamheid en onderhoud. Het concept dat gemiddeld het best presteert op deze items is verder uitgewerkt. Het eindproduct van de ontwerpfase is vastgelegd in bestekken en tekening die in de markt zijn gezet voor prijsvorming.
Na gunning is de realisatiefase door ons begeleid tot en met oplevering en nazorg.
Installaties
Voor de klimaatinstallaties is in de lokalen een combinatie gemaakt van vloerverwarming en luchtverwarming. Met deze combinatie kan tevens gekoeld worden in de zomermaanden.
De vloerverwarming levert een basis temperatuur die door de docent naar behoefte kan worden aangepast door de luchtbehandelingsinstallatie.
Het klimaat in de ruimtes is vraaggestuurd door:
a. de aanwezigheid van personen te detecteren;
b. de ventilatie te sturen op basis van de gemeten hoeveelheid CO2;
c. de ruimte op basis temperatuur te brengen;
d. de verlichting in te schakelen op aanwezigheid en te dimmen met het invallende daglicht.
Deze functies zijn geautomatiseerd maar kunnen via een touchpaneel naar behoefte worden aangepast.
Centraal wordt de warmte opgewekt door warmtepompen gekoppeld op een open warmte-/koude opslag systeem (WKO). De koude in de zomermaanden is door de aardwarmte temperatuur nagenoeg gratis.
Het gebouw is voorzien van fijnmazige regeltechniek waarmee gedetailleerd inzicht wordt gekeken in het gebruik en de prestaties van het gebouw. Hierbij is gekozen voor één regeltechnisch platform voor zowel de werktuigkundige als de elektrotechnische installaties.
In het licht van brandveiligheid is het gebouw is voorzien van een sprinklerinstallatie in combinatie met een brandmeldinstallatie.
Centraal in het gebouw bevindt zich een multifunctionele kantine/aula met podium en tribunetrap. Deze ruimte is voorzien van diverse audio en video voorzieningen om voorstellingen en presentaties voor grote groepen mogelijk te maken. Hierbij kan met de digitaal bestuurbare verlichting de bijpassende sfeer worden gecreëerd.
Installaties
Voor de klimaatinstallaties is in de lokalen een combinatie gemaakt van vloerverwarming en luchtverwarming. Met deze combinatie kan tevens gekoeld worden in de zomermaanden.
De vloerverwarming levert een basis temperatuur die door de docent naar behoefte kan worden aangepast door de luchtbehandelingsinstallatie.
Het klimaat in de ruimtes is vraaggestuurd door:
a. de aanwezigheid van personen te detecteren;
b. de ventilatie te sturen op basis van de gemeten hoeveelheid CO2;
c. de ruimte op basis temperatuur te brengen;
d. de verlichting in te schakelen op aanwezigheid en te dimmen met het invallende daglicht.
Deze functies zijn geautomatiseerd maar kunnen via een touchpaneel naar behoefte worden aangepast.
Centraal wordt de warmte opgewekt door warmtepompen gekoppeld op een open warmte-/koude opslag systeem (WKO). De koude in de zomermaanden is door de aardwarmte temperatuur nagenoeg gratis.
Het gebouw is voorzien van fijnmazige regeltechniek waarmee gedetailleerd inzicht wordt gekeken in het gebruik en de prestaties van het gebouw. Hierbij is gekozen voor één regeltechnisch platform voor zowel de werktuigkundige als de elektrotechnische installaties.
In het licht van brandveiligheid is het gebouw is voorzien van een sprinklerinstallatie in combinatie met een brandmeldinstallatie.
Centraal in het gebouw bevindt zich een multifunctionele kantine/aula met podium en tribunetrap. Deze ruimte is voorzien van diverse audio en video voorzieningen om voorstellingen en presentaties voor grote groepen mogelijk te maken. Hierbij kan met de digitaal bestuurbare verlichting de bijpassende sfeer worden gecreëerd.